Jak si vybrat správný syrovátkový protein?

Asi si říkáte proč zrovna syrovátkový? Důvodů je hned několik.

  • Prvním důležitým důvodem je biologická hodnota / využitelnost.
    • Syrovátkový protein – 100
    • Protein z vaječných bílků – 83
    • Mléčný kasein – 77
    • Sojový izolát – 74
  • Zlepšuje imunitu
  • Snižuje stres a kortizol
  • Zvyšuje hladinu serotoninu v mozku
  • Snižuje krevní tlak
  • Zlepšuje výkon
  • Zvyšuje Glutathion (GHS) pravděpodobně nejsilnější antioxidant rozpustný ve vodě

 

V dnešní době nám trh nabízí hromadu možností a každá společnost tvrdí, jak je ten její produkt nejlepší ze všech. My se teď společně podíváme na to, co nám trh nabízí a jak se v tom máme vyznat.

Prve si řekneme jak rozpoznat kvalitní protein od nekvalitního

  • Podezřele levná cena, kvalitní proteiny nebývají extrémně levné
  • Takový ten základ jak vybrat dobrý protein začíná už podle obalu. Ve chvíli, kdy se na obalu objevuje nějaký sponzorovaný atlet nebo je využito příliš mnoho barev, hesel a textu. Takové firmy neprodukují příliš kvalitní doplňky stravy.
  • Pokud se ve složení dočtete, že se jako zdroj bílkovin využívá cokoliv jiného než mléko či syrovátka – nekupovat
  • Ve složení by se neměli nacházet názvy jako glukózo-fruktózový sirup, xantarová guma, geneticky modifikovaný škrob, průmyslově ztuženy tuk, slunečnicový olej nebo více než 2 Éčka
  • Kvalitní protein by měl být vždy tvořen jen z jedné suroviny a jen jednou úpravou, nikoli mix z několika druhů.
  • Mezi kvalitní proteiny určitě nezařazujeme vícesložkový protein

 

WPC – Whey protein concentrate (syrovátkový koncentrát)

Začněme základem. Nejčastěji se používá metoda, kdy syrovátka podléhá procesu filtrace a sušení za vysokých teplot. Tím dochází k denaturaci bílkoviny a snižuje se využitelnost. Ve výsledném produktu zůstává laktóza, tuku a spoustu nečistot, které mohou narušovat naše trávení a to může být jeden z důvodů, proč vás tento druh proteinu prožene.

Tip: Tento produkt bych doporučil pouze v Bio / nativní kvalitě a to v případě, že nemáte intoleranci na laktózu či kasein.

 

WPI – Whey protein isolate (syrovátkový izolát)

Tento druh je již na vyšším stupni, než koncentrát. Připravuje se metodou izolace syrovátkových bílkovin, díky čemuž mají syrovátkové izoláty vysoký podíl bílkovin (80-90%). Co se týče jeho biologické účinnosti, ta přímo souvisí s použitou technologií izolace (jednotlivé technologické postupy používají rozdílné teploty sušení – vysoké teploty aktivitu výrazně snižují).

Tip: Klasický izolát je vhodné používat, pokud je upravovaný pomocí CFM (filtrace přes keramické filtry) nebo v Nativní formě.

 

WPH – Whey protein hydrolysate (syrovátkový hydrolyzát)

Vrcholem celého snažení o dosažení dokonalého syrovátkového proteinu je hydrolyzát. Vyrábí se z izolátu enzymatickým naštěpením syrovátkových proteinů a ty jsou pro náš organismus lépe vstřebatelné.

Tip: Hydrolyzáty jsou vysoce kvalitní proteiny, které jsou známi svou rychlou vstřebatelností a to se odráží na jejich ceně.

 

Co je to CFM ?

CFM – Cross Flow Microfiltration- filtrace pomocí keramických filtrů

Nejkvalitnější syrovátkové proteiny vznikají mikrofiltrací (CFM) (Cross-Flow Microfiltration) – tento postup ,,očišťuje“ syrovátkovou bílkovinu od kontaminantů při nízké teplotě a výsledkem je produkt mimořádné kvality, který má uchovanou aktivitu všech bílkovin.

Novějším pojmem je Nativní protein co to vlastně znamená?

Nativní proteiny se vyrábí filtrací přímo z čerstvého mléka. Získáváme tak nativní mléčný protein. Použití mléka jako výchozí suroviny, neovlivněné produkcí jiných potravin z mléka, je tak klíčovým faktorem ovlivňujícím kvalitu. Nejčastěji se na trhu setkáte s koncentrátem nebo izolátem, který není denaturovaný.  Používané produkty mají lahodnou mléčnou chuť, což se projeví i ve finálních produktech. Nevýhodou je cena, která dosahuje násobku druhotných proteinů.

Uvědomte si, že je lepší používat kvalitní produkt po krátkou dobu nežli nekvalitní po dlouhou dobu, který vám nepřinese žádné nebo minimální výsledky.

 

Jde vám z toho hlava kolem? Proto Vám přinášíme rychlé shrnutí:

  • Po probuzení pro nastartování metabolismu používejte hydrolyzát nebo nativní izolát.
  • Pro doplnění bílkovin přes den nebo jako svačinu používejte nativní izolát nebo Bio / nativní koncentrát.
  • Po tréninku používejte hydrolyzát pro nastartovaní regenerace.

Tip: Po tréninku je nejvhodnější konzumovat hydrolyzovaný syrovátkový protein z důvodu rychlé vstřebatelnosti okolo 15 minut. Vhodné jak pro nabírání svalové hmoty, tak pro redukci tuku.

Na naší recepci můžete ochutnat protein od firmy SMARTLABS HYDRO TRADITIONAL – příchuť hořká čokoláda. Tento protein má stupeň hydrolýzy 32 což je nejvyšší stupeň, díky němu je vstřebání opravdu rychlé. Věnujte čas i peníze věcem, které mají smysl.

 

David Belšan,

v případě dotazů mne neváhejte kontaktovat.

X